HR Talk
Home » HR Talk » Met mobiel recruitment wordt matching steeds laagdrempeliger
Met mobiel recruitment wordt matching steeds laagdrempeliger

Igor Beuker is trendwatcher met een sterke focus op de ontwikkeling van mobiel internet. Wij vroegen hem naar zijn visie op het belang van mobile recruitment.

Als hij praat over het belang van mobile recruitment trekt Igor Beuker graag een parallel met de opkomst van internet toen recruitmentafdelingen ook aanvankelijk huiverig waren om daar iets mee te doen. “We doen wel eens in recruitment alsof de opkomst van internet er nooit is geweest. We gaan rustig zitten kijken alsof mobiel weer iets heel nieuws is, waarbij we nog maar eens moeten zien of we daar iets mee moeten.”

 

Beuker vindt dat niet verstandig. “Dan denk ik: probeer nou heel snel in te springen, want de doelgroep loopt al lichtjaren op ons vooruit. Wist je bijvoorbeeld dat er wereldwijd al één miljard jobsearches per maand worden gedaan op mobiel?”

 

“Maar in plaats daarvan gaan bedrijven weer afwachten en redenen verzinnen om er niets mee te doen.” Budget is daarvoor de meest gehoorde reden. Beuker vindt dat onzin. “Als je op dinsdagavond één flight minder televisiereclame doet, kun je drie jaar op mobiel excelleren. Probeer nou gewoon te innoveren en te investeren. En doe het op tijd.”

 

Imago helpt met aantrekken van talent

Nu meegaan met mobile recruitment is volgens Beuker goed voor het imago van een bedrijf. En daarmee goed om het juiste personeel aan te trekken. “Innovatie maakt het verschil tussen trendsetters en trendvolgers. Merken die voorop lopen in de trend, zorgen voor een goed imago en zullen daarmee ook innovatiever talent naar zich toetrekken. Mensen die ambitie hebben en die dat belangrijk vinden.”

 

Wie nu een mobiele recruitmentsite maakt, kan zich nog goed onderscheiden van andere bedrijven. Beuker geeft aan dat immers nog maar weinig bedrijven er gebruik van maken. In Amerika bieden slechts 26 van de Fortune 500 bedrijven een mobielvriendelijk recruitmentproces aan. En wij onthulden op deze site al eens dat van de top-tien van favoriete werkgevers in Nederland slechts drie een recruitmentsite hebben die geschikt is voor mobiel.

 

40% haakt af als site niet mobielvriendelijk is

Terwijl gebruikers wel zo’n site verwachten. Niet voor niets haakt volgens Beuker 40% van de mobiele kandidaten af als ze een site tegenkomen die niet mobielvriendelijk is. Je hoeft niet per se een aparte mobiele site te maken, als je maar zorgt dat je site op mobiel goed te lezen is. Een zogenaamde responsive site. “Laadtijd is daarbij ook belangrijk, want elke seconde dat dit langer duurt, verlies je 7% van je bezoek.” Een app is volgens hem voor veel bedrijven overbodig. “Wel voor een partij als Monsterboard maar voor heel veel andere bedrijven wordt zo’n app te weinig gebruikt.”

 

Hij geeft nog wat cijfers die het belang van mobile recruitment ondersteunen. Zo heeft mobielvriendelijk recruitment – mits goed uitgevoerd – een conversie die vijf tot tien keer hoger is dan via een pc. Een goed voorbeeld is ook het Amerikaanse UPS dat in 2012 al 10.000 nieuwe mensen had geworven via hun mobiele site.

 

Ander recruitmentproces door mobiel

Door de opkomst van mobiel zal het recruitmentproces ook kunnen veranderen, denkt Beuker. Er zitten heel veel ontwikkelingen in mobiel de we nog moeten maken. Hij denkt dat matchmaking steeds laagdrempeliger zal worden, waarbij het in eerste instantie vooral gaat of je wel bij dat bedrijf past. “Bijna een soort dating. Dat kan spelenderwijs op een smartphone ook heel goed. Beetje het Tinder-model. Waarom is dat populair? Omdat je daar iemand heel makkelijk en laagdrempelig kunt ontmoeten. Geen lange profielen, niet mega-veel informatie. Dat komt later wel als je iemand leuk vindt. Zo zou het ook met banenmatchen kunnen werken. Drempels laag maken.”

 

Dat geldt volgens hem ook voor kennismaken met het bedrijf. “Even een kort videootje van een halve minuut waarin je als bedrijf aangeeft waar je voor staat. Dat zie ik nog heel weinig. Het zit heel erg op functie, profiel en skills. Terwijl mensen tegenwoordig steeds bewuster kiezen voor bepaald bedrijf.” Videootjes van het bedrijf doen het sowieso goed, want uit cijfers blijkt ook dat gebruikers 50% meer geneigd zijn om op een baan te solliciteren als ze eerst een video hebben gezien.

 

Beuker weet het zeker: zolang we mobiel zien als een uitzondering of slechts als een additionele waarde, missen we het punt. Het gaat er niet om of je via mobiel gaat recruiten, want dat gebeurt al zonder dat je het merk. “Het gaat er om of je er klaar voor bent.”

-----------------------------------------------------------

Op HR Talk geeft Monsterboard, samen met andere kennisdragers, visie op ontwikkelingen en trends uit de ‘wereld van werk’. Monsterboard stelt deze content onbetaald beschikbaar aan HRnetwerk.nl


Vorige     Volgende

Sociale Media
    
    
    
HR Talk
  • Het onderdeel HR Talk wordt verzorgd door Monsterboard. Carrière site Monsterboard is marktleider in het verbinden van de juiste mensen met de juiste mogelijkheden. Online, op social media en via mobiel.
  • Aantal vacatures in het MKB neemt toe

    In Nederland stonden aan het eind van het vierde kwartaal in 2016 ruim 163 duizend vacatures open, 90 duizend hiervan stonden open in het midden- en kleinbedrijf. Het aantal openstaande vacatures in het midden- en kleinbedrijf is hiermee 22 procent gestegen ten opzichte van een jaar eerder. Dit meldt het CBS in De Staat van het MKB....


Geen gegevens.
  • Lets get rid of the annoying monkeys Het zijn niet per se de chaoten die overlopen van het werk en hierdoor gestrest raken. Tot nu toe kom ik in mijn werk als professional organizer voor de zakelijke markt geen notoire rommelkonten tegen. Nee, het probleem zit hem vaak in de combinatie van een hoge mate van perfectionisme en een enorm verantwoordelijkheidsgevoel. In de ogen van deze mensen moet alles tot in de puntjes verzorgd zijn, ... 09-10-15 | 2 reactie(s) | Lees column