HR Talk
Home » HR Talk » Het belang van Recruitment ROI
Het belang van Recruitment ROI

Elke ondernemer die een investering doet, wil weten wat die uiteindelijk oplevert. Zeker als je regelmatig ergens geld of tijd in stopt, wil je op de hoogte zijn van het rendement. Bij het investeren in personeel zou dat niet anders moeten zijn. Toch wordt de return on investment (ROI) bij recruitment nog maar weinig of slecht gemeten. Een gemiste kans.

 

Miljoenen euro’s gaan er jaarlijks om in het aantrekken van personeel. Begrijpelijk, want human capital is misschien wel de belangrijkste productiefactor in de huidige economie. Maar dan is het wel van belang om te weten of u het geld wel goed besteedt. Een euro kunt u maar één keer uitgeven en ook de tijd van de recruiter is schaars.

 

Hoe ver bent u met recruitment ROI? Om dat te testen, vragen we u eerlijk antwoord te geven op de volgende vragen:

 

·      Weet u wat het gemiddeld kost om een kandidaat aan te nemen?

·      Heeft u inzicht in hoe lang een vacature gemiddeld openstaat?

·      Is het u bekend welk wervingskanaal voor u het prijzigst is?

·      Is het u ook bekend welk wervingskanaal de beste kandidaten oplevert?

·      En is het u bekend welk wervingskanaal kandidaten oplevert die meer dan twee jaar in dienst blijven?

 

Als u al deze vragen met ‘ja’ kunt beantwoorden, dan heeft u uw recruitment ROI goed op orde. Zitten er toch wat ‘neetjes’ tussen, lees dan gerust nog even door.

 

Inzicht in de wervingsinspanning

 

Want zeker nu kandidaten niet meer allemaal op dezelfde manier naar vacatures zoeken of op dezelfde manier gevonden kunnen worden, is inzicht in de wervingsinspanning cruciaal. Als ervaren recuriter kunt u natuurlijk op uw gevoel afgaan en denken dat een werving- en selectiebureau nu eenmaal beter werkt voor uw doelgroep dan een online advertentie. Of dat u zeker weet dat uw doelgroep het beste via Facebook te bereiken is of via een specialistische community. Maar hoe weet u dat zo zeker? De wereld verandert zo snel en kandidaten veranderen mee. Ga maar na: welke recruiter vond zijn kandidaten vijf jaar geleden via social media?

 

Wie goed de recruitment ROI wil meten, doet er verstandig aan de volgende drie metrics te monitoren:

 

1 – Kosten

Uiteraard draait het bij ROI om de kosten. Om te beginnen is het belangrijk om in kaart te brengen wat het gemiddeld kost om een kandidaat aan te nemen, de zogeheten cost-per-hire. Maakt u gebruik van meerdere kanalen, dan wilt u uiteraard ook weten hoeveel kandidaten u binnenkrijgt via dat kanaal en wat daarmee de kosten zijn per kanaal per hire.

 

Maar deze directe kosten zijn niet het enige dat van belang is bij recruitment ROI. De volgende twee zijn minstens zo belangrijk.

 

2 – Snelheid

De kosten staan op gespannen voet met de snelheid van het invullen van de kandidaat. Zoeken via social media is bijvoorbeeld relatief goedkoop, maar kost vaak veel tijd. Niet alleen zijn dat weer indirecte kosten in de vorm van uurloon, als het langer duurt om een kandidaat te vinden, kan dat ook weer een kostbare aangelegenheid zijn. Heeft u geen haast, dan is dat geen probleem, maar heeft u te maken met een bedrijfskritische functie dan kan goedkoop duurkoop blijken. Inzicht in deze time-to-hire geeft u handvatten om de juiste keuzes te maken voor uw organisatie.

 

3 -  Kwaliteit

Uiteindelijk is ook de kwaliteit van de kandidaat belangrijk. Een werknemer die past bij uw bedrijf en cultuur en u helpt uw bedrijfsdoelstellingen te halen. U kunt denken dat het een kwestie van geluk is of er tussen uw sollicitanten geschikte kandidaten zitten, maar u kunt er ook vanuit gaan dat het ene kanaal wellicht voor uw geschiktere kandidaten oplevert dan het andere (nog even los van de kracht van uw vacaturetekst). Zo weet Accenture bijvoorbeeld dat referrals voor hen kwalitatief goede kandidaten opleveren. En uit onderzoek naar Recruitment Kengetallen 2013 bleek weer dat aparte sourcers over het algemeen voor kwalitatief goede kandidaten zorgen.

 

Ook hierbij geldt dus dat monitoren u het beste inzicht geeft. Onder kwaliteit kunt u trouwens ook de lengte van het dienstverband rekenen. Blijft iemand minimaal twee jaar zitten of is diegene alweer na een half jaar vetrokken?

 

Big data mix

 

Bovenstaande drie metrics hebben allemaal met elkaar te maken en kunnen dan het beste ook in zijn geheel bekeken worden. Afhankelijk van wat voor uw bedrijf belangrijk is, kunt u keuzes maken voor het beste wervingskanaal. Voor het ene bedrijf is een langdurig dienstverband van groot belang, terwijl een ander bedrijf daar minder waarde aan hecht. Daar kunnen kosten of de snelheid van werving weer veel belangrijker zijn.

 

Het is daarom goed om de hele mix van deze big data in zijn geheel te bekijken en verbanden te leggen. Zo bleek ook uit het eerder genoemde kengetallenonderzoek dat vacatures die langdurig openstaan (snelheid) minder zogeheten outperformers (kwaliteit) opleverden.

 

Via een goed ATS is het mogelijk om veel van deze verbanden te leggen. De meeste grote bedrijven hebben wel zo’n ATS tot hun beschikking, maar maken er niet optimaal gebruik van. Dat is jammer, want door goed monitoren kunt u de beste keuzes maken die voor uw bedrijf geschikt zijn. Niet op basis van gevoel of jarenlange ervaring (hoe belangrijk dat ook is), maar op basis van een feitelijke onderbouwing. De inspanning om dat te meten verdient zich altijd weer terug. Over ROI gesproken. 

 

==========================================

Dit artikel verscheen eerder op WerkenVandaag - hét werkgeversblog over recruitment. Meer lezen? Kijk op: werkenvandaag.nl


Vorige     Volgende

Sociale Media
    
    
    
HR Talk
  • Het onderdeel HR Talk wordt verzorgd door Monsterboard. Carrière site Monsterboard is marktleider in het verbinden van de juiste mensen met de juiste mogelijkheden. Online, op social media en via mobiel.
  • Plots willen heel veel mensen makelaar worden

    Nu de huizenmarkt weer op volle toeren draait, groeit ook het aantal makelaars ARTIKELNu de huizenmarkt in heel Nederland is opgeleefd, klimt ook het makelaarsvak omhoog in de lijst populaire beroepen. De laatste zeven jaar is het aantal zelfstandige makelaars met 10 procent toegenomen, van 8.200 bedrijven in 2010 naar ruim negenduizend nu. Dat maakte het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS) maan...