HR kennis
Home » HR kennis » 1. Beleid & Strategie » Modellen » Wat levert het drie fasen model van Kurt Lewin in deze tijd nog op?
Wat levert het drie fasen model van Kurt Lewin in deze tijd nog op?

“Zonder veranderingen, geen vooruitgang”

Dit is een uitspraak van vele managers, zodra ze weer eens een geweldige idee hebben voor hun organisatie. Helaas verdwijnen deze ideeën weer in de la of komen niet van de grond. Hoe kan dat? Vaak zijn medewerkers van de werkvloer niet voldoende op een veranderingsproces voorbereid. Maar vaker nog zijn medewerkers het niet eens met de veranderingen, en tonen ze weerstand. 

Kurt Lewin ontwikkelde in de jaren ‘50 van de vorige eeuw een veranderingsmodel welke uit drie fases bestaat. Dit model wordt ook wel het “planned change” of “change management” genoemd. Het is een algemeen model die toepasbaar is op alle veranderingsprocessen waarbij mensen betrokken zijn.

“Geen veranderingen, zonder weerstand”

Mensen houden graag vast aan oude gewoontes, en hebben geen zin om uit hun comfort zone te stappen. Het geeft ze een veilig en vertrouwd gevoel. Het is van essentieel belang dat goed wordt uitgelegd waarom de verandering nodig is, zodat medewerkers eerder geneigd zijn om de veranderingen te accepteren. De drie steekwoorden in dit proces zijn openheid, transparantie en eerlijkheid.



Het veranderingsmodel van Lewin ziet er als volgt uit:

 

Fase 1: Unfreeze

In deze fase krijgen mensen door dat er een verandering op komst is. Dit horen ze soms via anderen en raken in verwarring. Hierdoor en vragen ze zich vertwijfeld af wat er gaat gebeuren?  “Mag ik blijven?”en “Moet ik uren inleveren?”, zijn hele reële vragen die gesteld worden.

Als organisatie is het belangrijk om open te zijn over de aankomende veranderingen zodat medewerkers aan het idee kunnen wennen. Niet alleen openheid is belangrijk, maar ook inspraak en laten meedenken zodat medewerkers betrokken raken bij de veranderingen.

 

Fase 2: Change

Het wordt tijd om de veranderingen echt door te voeren en niet te lang stil te staan bij het oude. Medewerkers zullen steeds meer inzien dat er geen weg terug is. Ook worden steeds meer mensen bewust van die veranderingen.

 

Fase 3: Refreeze

In deze fase is het van groot belang om de veranderingen die doorgevoerd zijn, vast te houden. Mensen zijn geneigd snel weer terug te vallen in het oude patroon en dat is nu net niet de bedoeling.

 

“Uit de oude tijd …”

Zoals uit het bovenstaande blijkt, is dit drie fasen model vooral gericht op een gefaseerde aanpak van veranderprocessen. In eerste instantie is het “planned change” model ontwikkeld  ter ondersteuning van veranderprocessen en gericht op individuele gedragsveranderingen. In de praktijk wordt dit model vooral gebruikt om weerstand om te buigen tot bereidwilligheid. 

 

“Van deze tijd ….”

Er wordt nog veelvuldig gebruik gemaakt van dit drie fasen model. Dit model is de basis geweest voor vele andere modellen, o.a. voor Organizational Development, waarbij de groepsdynamica  betrokken werd. Dit model is zeer populair bij teambuildingsdagen . Je kunt zeggen dat Kurt Lewin verre van een oubollig model heeft ontwikkeld. NEE … dit model is juist springlevend!


Bron

Kleijn, H., & Rorink, F. (2011). Verandermanagement. Amsterdam: Pearson Education Benelux BV.



Aan items binnen HRnetwerk.nl kunnen geen enkele rechten worden ontleend. Gebruik is op eigen risico, HRnetwerk.nl kan niet aansprakelijk worden gesteld voor het gebruik. Niet bestemd voor commercieel gebruik.


Stuur door       Afdrukken       Toevoegen       Wijzigen

« Terug
Sociale Media
    
    
    
HR kennis - Zoek opties




  • Volgens Hof van Justitie EU behoudt werknemer rechten bij snelle doorstart

    Het Hof van Justitie van de Europese Unie heeft bepaald dat oud-medewerkers van het failliete kinderopvangbedrijf Estro wel aanspraak kunnen maken op hun arbeidsrechten na het bankroet en de snelle doorstart van het bedrijf. Het Hof neemt hiermee een in maart gepubliceerd advies van de advocaat-generaal over. De rechtbank van Midden-Nederland, waar vakbond FNV en vier oud-medewerkers een zaak tege...