HR kennis
Home » HR kennis » 3. Werving & Selectie » Dossiers » Mobile Recruitment: waar gaat het heen!?
Mobile Recruitment: waar gaat het heen!?

Iedereen heeft het over mobile recruitment, maar wat kan je als organisatie doen om aan te haken bij deze ontwikkeling?



Verwacht wordt dat aan het eind van dit jaar meer smartphones verkocht gaan worden dan pc’s en deze ontwikkeling zal er voor zorgen dat deze vraag steeds vaker wordt geuit. Daarnaast is voorspeld dat internet via mobiel rond 2013 groter zal zijn dan vast internet waarbij de tablets tot vierde grootste consumentenartikelen gaan behoren (Jacco Valkenburg op Recruiting Roundtable Nederland). Deze cijfers zijn natuurlijk mooi maar doen mensen dan wel iets met dat internet? Vele onderzoeken laten dezelfde prognoses zien waardoor het antwoord op deze vraag als snel met een volmondig ‘ja’ beantwoord kan worden. Een voorbeeld is een onderzoek van MarketResponse naar mobiel gebruik onder Nederlanders waaruit bleek dat in 2010 één op de vijf consumenten gebruik maakte van mobiel internet. Dit is een stijging van bijna 50% ten opzichte van het jaar er voor (Marketingfacts).

 

Wat gaat dit betekenen voor recruitmentactiviteiten via smartphone? Op de website van Otys is een mooie korte uiteenzetting door Eefje van Harskamp te vinden. Het past bij de snelheid van deze tijd. Werkzoekenden kunnen altijd het laatste relevante nieuws van organisaties lezen maar ook is informatie over sollicitatieprocedures snel beschikbaar. Wat verder heel interessant is, is het feit dat je vacatures kunt bekijken zonder dat de baas waar je nu voor werkt meekijkt. Daarnaast kan je als smartphone-bezitter snel reageren op een vacature die net is geplaatst. De essentie is dus dat je eigenlijk overal, onder werktijd of onderweg, vacatures kan bekijken. Er is echter een grote ‘maar’: de kandidaat verwacht wel minstens een even goede ervaring via een smartphone als met een pc. 

Recruitment mobile

Dit laatste is een punt waar voor organisaties nog veel winst te behalen valt. Als we kijken naar de ontwikkelingen rondom mobiel internetgebruik, is het niet gek om te denken dat het aantal zoekopdrachten naar vacatures via deze devices gaat stijgen. Hierom is het van belang om jezelf als werkgever ook bij deze groep gebruikers te profileren. Op deze manier kan gewaarborgd worden dat mobiel werkzoekenden niet afhaken en de toenemende stroom van smartphone gebruikers op te vangen zijn. Aspecten om hier bij in te zetten zijn: het gebruik maken van GPS systemen, Camera’s en QR code’s. Voor veel bedrijven is dit nog een ver-van-het-bed show dus laten we bij het begin beginnen: De corporate website.

Dit beginpunt biedt organisaties min of meer twee opties om mobiele (werkzoekende) bezoekers op te vangen: een mobiele website naast de reguliere website maken of een aparte app voor op de mobiel te (laten) bouwen. Voor beiden zijn voor- en tegenargumenten te noemen maar een belangrijke is toch wel het kostenverschil. De kosten voor het bouwen van een app lopen verder op, doordat er verschillende apps moeten worden ontwikkeld voor platforms zoals Android en Apple. Daarnaast is het niet echt denkbaar dat werkzoekenden van verschillende werkgevers de apps installeren om deze vervolgens door te lopen op nieuwe vacatures. Tenslotte kun je de toegang tot je eigen mobiele website optimaliseren voor zoekmachines zoals Google, waar je via zoekmachines niet in apps kan zoeken.

Michel Rijnders uit verder de verwachting dat het niet lang meer duurt voordat apps een mobiele website zijn die vervolgens eenvoudig aan Favorieten kunnen worden toegevoegd. Dit zonder dat gebruikers elke app apart hoeven te installeren. Gordon Lokenberg van Lokloq geeft daarbij aan dat het begint met het goed inrichten van een site, zodat hij mobiel leesbaar is.

Om je website zo goed mogelijk in te richten voor mobiele bezoekers, heeft Sandra Verkerk van webdesignbureau Zevenzeven een uitgebreide tiplijst opgesteld op Frankwatching. Hierbij valt te denken aan het direct doorlinken naar je mobiele website, je teksten stretchen, geen flash gebruiken en ervoor zorgen dat je SEO in orde is. Met tips zoals deze wordt het als organisatie tastbaar om je website geschikt te maken voor smartphone gebruik.

Echter houdt het niet op bij het aantrekkelijk maken van je website. Om er voor te zorgen dat mobiele bezoekers net zo gemakkelijk kunnen solliciteren als vanaf een pc, is het ook goed om na te denken over je strategie. Bij VONQ zeggen we altijd: ‘less is more’ en dit is hierbij absoluut van toepassing. De sollicitant moet zo weinig mogelijk handelingen hoeven te verrichten. Oplossingen hiervoor zijn bijvoorbeeld het kunnen uploaden van je LinkedIn profiel, de mogelijkheid een vacature in je mailbox te ontvangen of gewoon hele korte- en weinig invulvelden plaatsen bij je openstaande vacatures. In Japan experimenteert men zelfs al met solliciteren via Twitter. Hierbij is het wel de vraag hoe je jezelf in zo weinig karakters kunt presenteren. Ook moet je hierbij als organisatie natuurlijk heel goed in de gaten houden of een dergelijk sollicitatieproces past bij je imago.

Al met al zullen de ontwikkelingen op het gebied van mobile recruitment steeds sneller gaan en daarom is het goed om te starten bij je eigen mobiele website. Op deze manier kun je deze steeds aanpassen aan de laatste ontwikkelingen waardoor je optimaal gebruik kunt maken van het feit dat smartphones steeds vaker ingezet worden bij de zoektocht naar een nieuwe baan.


Bron

VONQ online arbiedsmarktcommunicatie



Links

https://www.vonq.nl/



Aan items binnen HRnetwerk.nl kunnen geen enkele rechten worden ontleend. Gebruik is op eigen risico, HRnetwerk.nl kan niet aansprakelijk worden gesteld voor het gebruik. Niet bestemd voor commercieel gebruik.


Stuur door       Afdrukken       Toevoegen       Wijzigen

« Terug
Sociale Media
    
    
    
HR kennis - Zoek opties





Geen gegevens.
  • Is ‘mobbing’ grond voor schadevergoeding?

    Een kwaliteitsfunctionaris op de afdeling medische microbiologie van een ziekenhuis eist schadevergoeding wegens ‘mobbing’. Ziet de kantonrechter aanwijzingen voor systematisch pesten door haar leidinggevende? In 2011 speelt de accreditatie van het microbiologisch laboratorium een belangrijke rol. Tussen de nu 59-jarige werkneemster en haar leidinggevende – een arts-microbioloog ...