HR kennis
Home » HR kennis » 3. Werving & Selectie » Dossiers » Kevin Wheeler schetst 4 recruitmenttrends voor komende jaren
Kevin Wheeler schetst 4 recruitmenttrends voor komende jaren

Recruitment moet medewerkers zien als ondernemers



Tijdens het Connect & Inspire Congres van DutchWebshark, begin deze maand in Amsterdam, sprak de Amerikaan Kevin Wheeler voor een zaal van 100 HR-professionals en recruiters, over de belangrijkste trends in recruitment. En hij kan het weten want voor zover het recruitmentvak goeroes heeft, is Kevin Wheeler (ceo van Gloabal Learning Resources) onbetwist nummer 1. Zijn boeken verkopen uitstekend en hij is een veel gevraagd spreker en adviseur. Wheeler onderscheidde vier belangrijke trends: 

 

1. Iedereen is een ondernemer. Mensen kiezen steeds minder vaak voor een vaste baan die een leven lang zou moeten duren. Permanent wordt Project. Controle wordt keuze. Een carrière moet wijken ten gunste van beleving en doelen leggen het af tegen dromen. De individuele medewerker voelt zich vrij om persoonlijk geluk na te streven. Dit resulteert in meer ZZp-ers, meer netwerken, meer los/vast verbanden, en meer nadruk op persoonlijke ontwikkeling. Werkgevers moeten hier veel meer rekening mee houden dan ze nu doen. Job security zit niet meer in de externe leverancier van de baan, maar in de capaciteiten van de mensen zelf. 

 

2. Samenwerking en crowdsourcing worden belangrijker. Belangrijker om meer complex werk te doen, maar ook om ideeën te vinden en schaars talen. "Candidates source candidates", medewerkers vinden kandidaten, rechtstreeks of online via de social media.

 

3. Gezondheid en geluk zijn kernwaarden voor iedere medewerker uit de generatie Y. Het gaat niet m,eer alleen om het geld. Succesvolle betrokkenheid heeft te maken met een bevrediging van iets diepere behoeftes. Sites als Mindbloom spelen hierop in en zijn daarom heel succesvol. Een aanrader is het recente trendreport van reclamebureau JWT, met de titel Health and Happiness, hand in hand, Ook Carreerbliss.com gaat uit van de het individuele geluk van de medewerker. 

 

4. Woorden zijn niet meer genoeg om mensen te raken en te interesseren. De nieuwe generaties zijn van de beelden. kort, emotioneel, impactvol. Zet dus vacatures niet meer online met een functieomschrijving, maar film iemand die de baan doet, laat hem praten, toon desnoods wat het is met een webcam. Video en foto's zijn steeds belangrijker.

Wheeler ziet verder nog een aantal ontwikkelingen die nu nog in de kinderschoenen staan maar snel aan belang winnen, zoals het wereldwijd outsourcen van recruitment en de gamification van het wervingsproces. Partijen als DutchWebshark (talent community builders), zijn al volop bezig de visies van Wheeler in de praktijk te brengen, hetgeen werd geïllustreerd door een presentatie van Maud Halkes, Recruitment Manager van Vodafone die al werft op basis van 'talentpools' en online sourcing van kandidaten. 

De dag werd afgesloten met een Q&A tussen publiek en de experts Lou Adler & Kevin Wheeler. Hierbij ontstonden interessante discussies waarbij duidelijk werd dat de twee goeroes het niet altijd met elkaar eens waren.


Aan items binnen HRnetwerk.nl kunnen geen enkele rechten worden ontleend. Gebruik is op eigen risico, HRnetwerk.nl kan niet aansprakelijk worden gesteld voor het gebruik. Niet bestemd voor commercieel gebruik.


Stuur door       Afdrukken       Toevoegen       Wijzigen

« Terug
Sociale Media
    
    
    
HR kennis - Zoek opties




  • Bedrijven moeten voor innovatie meer samenwerken

    Bedrijven moeten binnen hun groeistrategie beter nadenken over strategieën om met andere bedrijven samen te werken. Samen innoveren is onontbeerlijk, stelt hoogleraar samenwerking en innovatie Vareska van de Vrande. Innovatieve groei door samenwerking is het thema van de inaugurele rede die Van de Vrande vrijdag 2 juni op de Rotterdam School of Management van de Erasmus Universiteit Rotterdam...