HR kennis
Home » HR kennis » 1. Beleid & Strategie » Dossiers » Inspiratiepaper - De mens centraal in de nieuwe economie
Inspiratiepaper - De mens centraal in de nieuwe economie

MET WERKPLEZIER DOE JE GOEDE ZAKEN



‘Als u blijft doen wat u altijd al deed, krijgt u niet meer wat u altijd al kreeg’. Met dat motto houdt Adecco MKB, onderdeel van Adecco Group Nederland, haar relaties een spiegel voor. Het motto komt uit de pen van Anke Wiersma van Syntens Innovatiecentrum. Op verzoek van Adecco MKB bracht ze de uitdagingen in relatie tot de arbeidsmarkt en talentontwikkeling in kaart. Haar analyse staat te lezen in De mens centraal in de nieuwe economie. Rond deze studie, die informatief is en dankzij de originele voorbeelden ook erg leuk om te lezen, verzorgt Wiersma namens Adecco MKB een serie lezingen. Data en locaties zijn te vinden op adecco.nl.

 

Kent u het verhaal van Pike Place Fish Market in het Amerikaanse Seattle? De vismarkt had te kampen met sterk teruglopende bezoekersaantallen. Tot één van de visverkopers met een lumineus idee kwam: laten we een feest van ons werk maken door er een spelelement in te leggen. Sindsdien vliegen de vissen door de lucht en gaan de kooplui als conferenciers in dialoog met hun klanten. De verandering ging van mond tot mond. Klanten komen van heinde en verre om het feest mee te beleven en de vismarkt floreert. Het ‘FISH-principe’ is sindsdien een gevierd ondernemingsmodel.

 

Een ecomomie ‘op menselijke maat’

In De mens centraal in de nieuwe economie, schetst Syntens-innovatieadviseur Wiersma de transformatiefase van productie-economie naar ideeën- en innovatie-economie. In deze ‘nieuwe economie’ worden bestaande hiërarchieën doorbroken, komt de nadruk weer te liggen op de menselijke maat en zijn binding van medewerkers en permanente talentontwikkeling speerpunten. Niet de multinational speelt hierin de hoofdrol, maar het MKB dat dankzij haar veerkracht beter in staat is innovatieve samenwerkingsverbanden te creëren en talent op waarde te schatten.

 

‘Van NIKS naar PRET’

Werk wordt slimmer, duurzamer, flexibeler, vitaler en plezieriger. Blije werknemers zorgen voor meer business en winst. Pike Place Fish Market staat niet op zichzelf. JAZO Zevenaar, in 2010 verkozen tot ‘Slimste bedrijf van Nederland’, kent een vergelijkbaar succesverhaal. Geconfronteerd met structurele budgetoverschrijdingen en medewerkerchagrijn, wist het hoofd Engineering de directie ervan te overtuigen dat het anders moest. Verantwoordelijkheden werden herverdeeld, er kwam ruimte voor ondernemerschap. ‘Van NIKS naar PRET!’, zo heette het programma voor organisatievernieuwing. De productiviteit en winstcijfers sprongen omhoog; klanten en medewerkers dragen het bedrijf op handen. Meer lezen? De mens centraal in de nieuwe economie is te vinden op adecco.nl.


Bron

http://www.adecco.nl/



Download deze tool:

Aan items binnen HRnetwerk.nl kunnen geen enkele rechten worden ontleend. Gebruik is op eigen risico, HRnetwerk.nl kan niet aansprakelijk worden gesteld voor het gebruik. Niet bestemd voor commercieel gebruik.


Stuur door       Afdrukken       Toevoegen       Wijzigen

« Terug
Sociale Media
    
    
    
HR kennis - Zoek opties




  • Werkgevers krijgen compensatie bij zieke 56-plussers

    Werkgevers die vanaf volgend jaar iemand van 56 jaar of ouder in dienst nemen, krijgen compensatie van de overheid als die werknemer vanwege ziekte uitvalt. De compensatie geldt alleen wanneer er mensen worden aangenomen die werkloos zijn en een WW-uitkering krijgen. Dat staat in een wet van demissionair minister Lodewijk Asscher (Sociale Zaken) waarmee het kabinet vrijdag heeft ingestemd....