HR kennis
Home » HR kennis » 2. Organisatie & Functie » Dossiers » Generatiediversiteit
Generatiediversiteit

Generatiediversiteit houdt organisaties economisch vitaal. Het zorgt voor continuteit, verankert kennis en maakt het gemakkelijker om talent vast te houden. Wie de inzetbaarheid van alle generaties in de organisatie op peil weet te houden boekt op korte en op lange termijn meer succes.


Generaties bestaan door generatieverschillen.
We onderscheiden vier generaties: de Veteranen, Baby Boomers, Generatie X en de Screenagers. Elke generatie heeft zijn sterke kanten. Bij het managen van verschillende generaties is het de kunst om alle sterke kanten te benutten en in te zetten op de juiste plaats in de organisatie.
 
Tegelijk maken we een sociale aardverschuiving mee.
Nog nooit in de geschiedenis vonden er zulke drastische demografische veranderingen plaats. De gemiddelde levensverwachting stijgt en steeds meer koopkrachtige 65plussers draaien op volle toeren mee in de maatschappij.
De komende jaren zal de Baby Boom generatie uitstromen en op zoek gaan naar een nieuwe invulling van hun dagelijks bestaan. Bijvoorbeeld in een leuke bijbaan, waarbij ze hun kwaliteiten op een nuttige manier kunnen inzetten. Aan de andere kant wordt de groep jongeren langzaam kleiner omdat er minder kinderen geboren worden.
 
Deze ontwikkelingen hebben grote gevolgen voor de demografie van organisaties. De leeftijdsopbouw gaat veranderen. Organisaties moeten nadenken over vragen als Hoe kunnen we ervoor zorgen dat kennis en kwaliteit geborgd blijft?, Hoe en waar zetten we de juiste mensen in? en Hoe houden we de mensen gemotiveerd en productief aan het werk? Deze Oudstanding Outline helpt u om daar de antwoorden op te vinden.

Bron

Oudstanding, het uitzendbureau voor de ervaren generaties.



Download deze tool:

Links

www.oudstanding.nl



Aan items binnen HRnetwerk.nl kunnen geen enkele rechten worden ontleend. Gebruik is op eigen risico, HRnetwerk.nl kan niet aansprakelijk worden gesteld voor het gebruik. Niet bestemd voor commercieel gebruik.


Stuur door       Afdrukken       Toevoegen       Wijzigen

« Terug
Sociale Media
    
    
    
HR kennis - Zoek opties




  • Bedrijven moeten voor innovatie meer samenwerken

    Bedrijven moeten binnen hun groeistrategie beter nadenken over strategieën om met andere bedrijven samen te werken. Samen innoveren is onontbeerlijk, stelt hoogleraar samenwerking en innovatie Vareska van de Vrande. Innovatieve groei door samenwerking is het thema van de inaugurele rede die Van de Vrande vrijdag 2 juni op de Rotterdam School of Management van de Erasmus Universiteit Rotterdam...