HR kennis
Home » HR kennis » 2. Organisatie & Functie » Dossiers » De Methode Resultaatgericht Waarderen (MRF)
De Methode Resultaatgericht Waarderen (MRF)

Dit artikel bevat een complete beschrijving van de Eprom Methode voor Resultaatgericht Functiewaarderen (MRF) zoals deze is toegepast bij de Functiebank Gemeenten. De functiewaarderingsmethode is een analytische wijze van functiewaarderen. Functies worden vanuit verschillende kenmerken gewaardeerd. Voor de waardering wordt gebruik gemaakt van functiewaarderingsnormen in de vorm van referentiefuncties.



Lees in dit dossier over onderstaande onderwerpen in relatie met de Methode voor Resultaatgericht Functiewaarderen (MRF):

1 De Methode voor Resultaatgericht Functiewaarderen (MRF)
2 De functiewaarderingskenmerken
2.1 Verantwoordelijkheid
2.2 Problematiek
2.3 Deskundigheid
2.4 Bezwarende werkomstandigheden
3 De functiewaarderingsnormen
3.1 Raamwerk met vaste rangordeposities
3.2 De koppeling aan functiegroepen
4 Ontwikkeling van functiewaarderingsnormen
4.1 De objectieve norm? 
4.2 Selecteren van normfuncties
4.3 IJking afleiden van bestaande verhoudingen
4.4 IJking afleiden van bestaande salarisverschillen
4.5 IJking afleiden van arbeidsmarktverhoudingen
5 De vergelijkingsmethode
5.1 Het stappenmodel
5.2 Het functiewaarderingsverslag
6 De procedure
6.1 De start van het functiewaarderingsproces
6.2 Het voorlichten van leidinggevenden en medewerkers
6.3 Het verzamelen van functie-informatie
6.4 Het maken van functiebeschrijvingen
6.5 Het waarderen van de functies
6.6 Het bekend maken van uitkomsten
6.7 De behandeling van interne bezwaren
6.8 De eindrapportage
7 De deskundigheid
8 Samenvatting

Bron

De Functiebank. Vrij voor iedereen die is geïnteresseerd in het beschrijven en waarderen van functies.



Download deze tool:

Links

Eprom organisatie adviseurs



Aan items binnen HRnetwerk.nl kunnen geen enkele rechten worden ontleend. Gebruik is op eigen risico, HRnetwerk.nl kan niet aansprakelijk worden gesteld voor het gebruik. Niet bestemd voor commercieel gebruik.


Stuur door       Afdrukken       Toevoegen       Wijzigen

« Terug
Sociale Media
    
    
    
HR kennis - Zoek opties




  • Bedrijven moeten voor innovatie meer samenwerken

    Bedrijven moeten binnen hun groeistrategie beter nadenken over strategieën om met andere bedrijven samen te werken. Samen innoveren is onontbeerlijk, stelt hoogleraar samenwerking en innovatie Vareska van de Vrande. Innovatieve groei door samenwerking is het thema van de inaugurele rede die Van de Vrande vrijdag 2 juni op de Rotterdam School of Management van de Erasmus Universiteit Rotterdam...