HR columns
Home » HR columns » Is social media het nieuwe uitzendstraatje?
Is social media het nieuwe uitzendstraatje?

Zo’n 15 jaar geleden zette ik de eerste stappen in de uitzendbranche. Destijds zaten de vestigingen bij elkaar in zogenoemde ‘uitzendstraatjes’. Met een cv onder de arm kwamen werkzoekenden de filialen binnen. Vervolgens vond er een gesprek plaats om daarna, als het goed is, een krabbel te zetten onder het contract. Dat gaat nu wel anders. De verschuiving van offline naar online wordt steeds duidelijker zichtbaar. Het is vandaag de dag de normaalste zaak om via een Skypegesprek kandidaten te interviewen of via LinkedIn cv’s te importeren. Social media is hard aan de weg aan het timmeren om het oude uitzendstraatje te vervangen.

Omarm de verschuiving naar online            
Van #solliciteren tot videoselfies: we kunnen niet meer om social media heen. Werkzoekenden kunnen via verschillende apps aangeven dat zij op zoek zijn naar een baan en op internet zijn pagina’s vol met tips te vinden over hoe je de perfecte sollicitatiebrief moet schrijven. Maar dat is niet het enige, tegenwoordig presenteren kandidaten zich via een persoonlijke video aan hun potentiële werkgever. Alles om ervoor te zorgen dat zijn of haar motivatie eruit springt. Social media biedt tegenwoordig talloze mogelijkheden om aan een baan te komen. Als uitzendbureau moet je daarin meegaan, anders overleef je het niet.

Offline op uitsterven na dood?
Regelmatig wordt mij dan ook de vraag gesteld of social media, zoals LinkedIn, een bedreiging zijn voor de uitzendbranche. Nee. Daar geloof ik niet in. We moeten social media juist omarmen. Het kan onze diensten alleen maar versterken en we vullen elkaar aan. We moeten ook wel, want traditionele uitzendbureaus zullen op den duur voor een groot deel verdwijnen. Ik verwacht dat over een jaar of vijf het aantal filialen van uitzendbureaus flink vermindert, maar helemaal uitsterven zullen ze nooit. Want hoe vernieuwend de online wereld ook is, een face-to-facegesprek is ook wat waard.

Uitzendstraatjes zijn sowieso al verleden tijd, los van de komst van social media. Kantoren bevinden zich niet meer standaard middenin het winkelcentrum, maar zitten verspreid door verschillende gemeenten. Om offline nog steeds een meerwaarde te bieden aan werkzoekenden, hebben we inmiddels een deel van onze filialen omgetoverd tot inspiratieplekken. Kandidaten kunnen hier hun talenten ontdekken, testen maken, er vinden informele gesprekken plaats en we komen samen tot nieuwe ideeën om de perfecte baan voor een werkzoekende te vinden.

Perfecte balans vinden tussen offline en online
Om het hoofd boven water te houden in deze snel veranderende wereld moet je dus blijven vernieuwen. We kunnen niet blijven teren op oude successen. Stappen maken en kaders en bakens verzetten. Het is een uitdaging, maar vooral een heel leuk doel om de perfecte balans tussen offline en online te vinden. 2015 wordt volgens mij een top jaar!

 

Raymond Puts

Algemeen directeur Unique

 




Vorige     Volgende

0 reactie(s)
Geen gegevens.

Reageer
Naam:
E-mail:
Reactie:
    =  
Sociale Media
    
    
    
HRnetwerk.nl Columnisten