HR columns
Home » HR columns » Het gevecht om nieuwe IT-talenten
Het gevecht om nieuwe IT-talenten

De huidige markt is desperaat op zoek naar jong technisch programmeertalent. Werving en selectiebureaus spammen iedereen die het woord ‘programmeur’, ‘java’ of ‘html’ op zijn of haar LinkedIn profiel heeft staan. Bedrijven dreigen zelfs in problemen te komen door een gebrek aan de juiste ontwikkelcapaciteit. Kapitalen worden uitgegeven aan headhunters, werving- en selectiebureaus, aanbrengbonussen voor personeel, expats, near- en outsourcing. Alles wordt uit de kast gehaald om nieuwe IT-talenten te vinden. Een heel belangrijke bron van nieuwe, getalenteerde werknemers wordt hierbij vaak over het hoofd gezien.

 


Onbenutte bron

Een potentiele bron van nieuwe werknemers die nog veel te weinig wordt benut, zijn de afstudeerders en stagiaires van universiteiten, het HBO- en MBO-onderwijs. Met een relatief geringe investering in tijd en geld is het mogelijk om talent te selecteren en deze te interesseren voor een uitdaging in het bedrijfsleven. Het benutten van deze bron vergt echter wel een serieuze aanpak. Enkel een e-mail naar de afstudeercoördinator ‘dat er wel plek is bij het bedrijf’ is niet voldoende.

 


Alles begint met een goede partnerschap

Om IT-talenten te interesseren voor een functie binnen een bedrijf, is het goed om te investeren in de relaties met onderwijsinstellingen. Nodig de coördinatoren bijvoorbeeld uit om eens een kijkje in de keuken te nemen, enthousiasmeer hen over de business, de drive en de uitdagingen die het bedrijf de studenten te bieden heeft. Het helpt om daarvoor een vaste contactpersoon binnen het bedrijf aan te wijzen. Deze kan ook zitting nemen als extern gecommitteerde voor andere afstudeerders, om zo bij te dragen aan de belangen van de instelling. En dat het sponsoren van evenementen een die een Universiteit of Hogeschool organiseert ook bijdraagt aan een goed partnerschap, behoeft naar mijn idee geen betoog.

 


Stagiair is geen goedkoop personeel

Een veelgemaakte fout die veel bedrijven maken, is dat de stagiair of afstudeerder wordt gezien als goedkope ‘handjes’. Dit is in de huidige markt (eigenlijk in alle marktomstandigheden) een gotspe. De afstudeerder moet centraal staan. De gebruikte technieken en methodieken moeten hip en modern zijn. Denk bijvoorbeeld aan een experimentele uitbreiding op een product, nieuwe technieken, inspelen op trends in de markt. Uiteraard moet het wel passen bij de business. Het resultaat moet aantonen dat de ontwikkeling van de afstudeerder voorop staat. Leg de lat niet te hoog door direct te streven naar een productierijp eindproduct. Dat belemmert het onderzoekende en het wervende karakter van de opdracht.

 


Aandacht voor het resultaat

Het begeleiden van een afstudeerder of stagiair vergt veel energie en aandacht van een bedrijf. Aandacht voor zowel de inhoud als het proces. Koppel de afstudeerder bijvoorbeeld aan een ervaren praktijkbegeleider. En plaats de afstudeerder op een innovatieve afdeling, tussen jonge mensen. Zo kan de stagiair sparren met leeftijdsgenoten over vakinhoudelijke onderwerpen en krijgt hij of zij de kans om écht onderdeel van het team uit te maken. Aandacht van het bedrijf is gedurende het hele afstudeertraject nodig. Vanaf het eerste plan van aanpak tot aan de eindpresentatie. In dit traject moeten het bedrijf en de afstudeerder ervoor waken ver van de zesjescultuur verwijderd te blijven, zodat beide partijen met trots kunnen terugkijken op het resultaat. Zo wordt de band bijna als vanzelf gesmeed. Het spreekt naar mijn idee voor zich dat het (eind)resultaat breeduit met alle medewerkers van het bedrijf wordt gedeeld.

 

 

Fun for two

De tijd die wordt geïnvesteerd in het begeleiden van stagiaires, betaalt zich met iedere student die binnen de muren van de organisatie blijft meer dan terug. Het talent komt echter niet vanzelf aanwaaien. Om al mijn aanbevelingen goed te kunnen opvolgen, is inzet en enthousiasme nodig van meerdere personen binnen het bedrijf. Begeleiden van stagiaires is leuk. Althans, zo zie ik het. Dat het in de toekomst de IT-talenten oplevert, waar er zo lang naar wordt gezocht, is dan mooi meegenomen.

 

Marco van Aarle

Senior Softwaredeveloper bij Everest




Vorige     Volgende

Sociale Media
    
    
    
HRnetwerk.nl Columnisten